Casus Tom

Tom is inmiddels 5e jaars. Hij woont op grote afstand van zijn ouders, er is weinig contact.  Tom heeft een goede start gemaakt met zijn studie maar is de laatste jaren in een vertraging gekomen waarvan voor zijn ouders niet duidelijk is waar het mee te maken heeft. Zijn ouders snappen er niks van, en de relatie tussen ouders en zoon raakt gespannen.  De moeder van Tom, Greetje, zoekt contact via studerendejongens.nl.

Greetje wil ruimte laten aan haar zoon en zèlf praten over hoe zij het leven van haar kind ervaart. In een aantal gesprekken wordt duidelijk dat zij door drukte in haar leven en werk weinig aandacht heeft kunnen besteden aan de fase van leven waarin haar zoon zich bevindt. Het is voor haar een opluchting te begrijpen dat Tom de ruimte die hij neemt nodig heeft om te groeien. Daarnaast vindt Greetje steun in haar standpunt dat ze meer beslist haar positie als ouder in neemt: ze besluit om de maandelijkse bijdrage aan Tom naar beneden bij te stellen en Tom aan te moedigen meer te gaan werken.

Er worden aanpakken besproken aan de hand waarvan zij Tom kan motiveren en stimuleren meer zelfstandigheid te tonen. In de loop van het traject komt Tom meer uit zichzelf met berichten over hoe hij ervoor staat. Greetje is meer ontspannen in haar houding en kan meer van een neutraler afstand haar rol als ouder voortzetten.

 

In deze casus zijn de volgende activiteiten ingezet:

Aantal wekelijkse gesprekken met de moeder van Tom 10 uur

(inclusief af en toe telefonisch en mailcontact)

 

In een periode van 3 maanden heeft Greetje haar positie als ouder heroverwogen en een standpunt ingenomen t.a.v. haar zoon.  Door haar nieuwe houding en gedrag heeft ze Tom mede geholpen om meer gemotiveerd beslissingen te nemen. Tom is meer gaan werken en heeft verteld over wat maakt dat hij met zijn studie vertraagde. Het vertrouwen tussen ouders en zoon is hersteld.

x